Hoe werkt Bidirectioneel laden?
Bidirectioneel laden (ook wel bi-directioneel laden of in het Engels bidirectional charging) is een techniek waarbij elektrische auto's (EV's) niet alleen stroom kunnen opnemen uit het elektriciteitsnet om hun batterij op te laden, maar ook stroom kunnen terugleveren aan het net of aan een gebouw.
Hoe werkt het?
Een bidirectioneel systeem bestaat uit:
-
Een elektrische auto met een batterij die geschikt is voor bidirectioneel laden.
-
Een bidirectionele laadpaal die zowel laden als ontladen mogelijk maakt.
-
Regeltechniek/software die bepaalt wanneer en hoeveel er geladen of ontladen wordt.
Twee hoofdvormen:
-
Vehicle-to-Grid (V2G)
De auto levert stroom terug aan het elektriciteitsnet. Dit helpt bij:-
het balanceren van vraag en aanbod op het net
-
het verminderen van piekbelasting
-
het integreren van zonne- en windenergie
-
-
Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Building (V2B)
De auto levert stroom aan een woning of gebouw, bijvoorbeeld:-
tijdens stroomuitval (noodvoorziening)
-
om zelfconsumptie van zonne-energie te optimaliseren
-
om pieken in stroomverbruik op te vangen
-
Voordelen:
-
Beter gebruik van duurzame energie
-
Kostenbesparing (bij dynamische energieprijzen)
-
Hulp bij netstabiliteit
-
Mogelijke inkomsten via teruglevering aan het net
Nadelen/uitdagingen:
-
Hogere aanschafkosten van bidirectionele laadpalen
-
Beperkte compatibiliteit: niet alle auto's ondersteunen het
-
Impact op batterijlevensduur (afhankelijk van gebruik)
-
Regelgeving en netbeheer zijn nog in ontwikkeling