Dynamic Load Balancing

Dynamic Load Balancing is de techniek die de laadsnelheid dynamisch aanpast op het overige verbruik in huis.

Het aantal grote stroomverbruikers in huis groeit gestaag, denk o.a. aan de inductie kookplaat, waterkoker, warmtepomp, sauna, wasmachine, droger en vaatwasser. Daar komt dan nog een grootverbruiker bij in de vorm van het laadpunt. Wanneer naast het laadpunt gelijktijdig meerdere andere grootverbruikers worden aangezet dan is de kans groot dat wegens overbelasting de hoofdzekering van de netbeheerder er uit vliegt.

Om dergelijke situaties te voorkomen zou u ervoor kunnen kiezen om de netaansluiting te verzwaren. Helaas is dit prijzig, naast eenmalige kosten krijgt u dan ook een flinke verhoging van het vast recht (€ 600 of meer per jaar!).   

Gelukkig is er ook een slimme oplossing: Dynamic Load Balancing. Deze techniek past voortdurend de laadsnelheid aan op het overige stroomverbruik in huis. Alle andere elektrische apparaten die actief zijn krijgen dan voorrang en de resterende stroomcapaciteit wordt gebruikt om de auto op te laden. Zodra een apparaat stopt wordt de laadcapaciteit voor de auto meteen verhoogd. Hierdoor laadt u dus altijd op de hoogst mogelijke snelheid zonder het risico te lopen dat de hoofdzekering wordt overbelast. U maakt dan dus optimaal gebruik van uw bestaande netaansluiting.

Om Dynamic Load Balancing te activeren bestaan er 3 methoden:

  1. Via de slimme meter
    Het laadpunt wordt middels een 4 aderige datakabel verbonden met de P1 poort van de slimme meter in de meterkast. De slimme meter geeft frequent een signaal door met de actueel verbruikte stroom van de hoofdaansluiting. Het laadpunt past vervolgens voortdurend de laadsnelheid aan, aan de beschikbare restcapaciteit van de hoofdaansluiting.
    Voor een goede werking dient de slimme meter minimaal uitgevoerd te zijn met versie 5 van DSMR. Verder mag de datakabel niet te lang zijn, of het signaal wordt dan actief versterkt. De laadpunten van het merk Alfen werken standaard met deze methode.

  2. Via Modbus TCP/IP
    Modbus is een communicatieprotocol voor het aansluiten van industriële elektronische apparaten. Het maakt communicatie mogelijk tussen meerdere apparaten die op hetzelfde netwerk zijn aangesloten. Een (extra geïnstalleerde) energiemeter meet de verbruiksdata van de groep en communiceert het naar het laadstation. Het laadstation vergelijkt deze data met de in het laadstation ingestelde waarde van de totale installatie. Zo weet het laadstation dus altijd hoeveel capaciteit er beschikbaar is voor het laadproces. Modbus werkt in principe hetzelfde als de P1-poort, maar leest gegevens sneller uit. Het laadpunt Webasto Live werkt met deze methode, maar ook de laadpunten van Alfen kunnen optioneel met deze methode werken.

  3. Middels CT-klemmen
    De actueel verbruikte stroom van de hoofdaansluiting wordt hierbij continue gemeten middels CT-klemmen (inductieklemmen) om de fasekabel(s) in de meterkast. Dit signaal wordt middels een datakabel of draadloos aan het laadpunt doorgegeven. Het laadpunt past vervolgens voortdurend de laadsnelheid aan, aan de beschikbare restcapaciteit van de hoofdaansluiting. De laadpunten van de merken MyEnergi en EVBox werken met deze methode.

Laadpuntservice Limburg/Brabant

Houtzaagmolen 104

6003 CB  Weert

Openingstijden:

maandag t/m vrijdag  09.00 - 18.00 uur

zaterdag                       09.00 - 17.00 uur

KvK: 12063550

Btw: NL001503615B08

"Preferred Zappi Installer"

© 2019 by Laadpuntservice Limburg/Brabant